vastgoedmanagement

10 Nov 2014 - Persbericht: Sportbedrijf Lelystad en Sweco tekenen contract voor Energy Service Compan

Op 7 november ondertekenden Sportbedrijf Lelystad en Sweco een uniek ESCo–contract voor de energievoorziening van Sportcentrum De Koploper. Het contract werd ondertekend door Marcel van Dongen, directeur Sportbedrijf Lelystad, en Ton de Jong, directeur Sweco Nederland. Dit contract is uniek omdat Sweco het energiesysteem in 100% transparantie realiseert en exploiteert namens de opdrachtgever. De besparingen gaan grotendeels naar Sportbedrijf Lelystad. Sweco wordt betaald op basis van geleverde prestatie.

Sinds april heeft Sweco samen met Sportbedrijf Lelystad de meest optimale energievoorziening voor de Koploper berekend en bepaald. Deze energievoorziening bestaat uit een nieuwe biomassaketel en een bestaande gasketel. Gedurende de voorbereiding optimaliseerde Sweco het ontwerp. Hierdoor is de kwaliteit toegenomen en worden kosten, zoals asafvoerkosten, bespaard.

Uniek ESCo-contract
Sweco verzorgt de realisatie en de exploitatie op basis van prestatieafspraken. Deze dienst heet 'performance contracting energy services'. Het is een nieuwe vorm van ESCo-contract waarbij de gebouweigenaar volledig wordt ontzorgd, maar wel aan het stuur blijft. Daarnaast delen de partijen de risico’s. Alle kosten en besparingen worden in openheid tussen Sportbedrijf Lelystad en Sweco besproken en weergegeven: 100% transparantie. Sweco is het eerste advies- en ingenieursbureau dat deze vorm van ESCo bedacht en ook aanbiedt.

Voorbereiding en uitvoering
Alle voorbereidingen voor de energievoorziening zijn getroffen. Liander heeft opdracht voor de aanpassing van de gasaansluiting. Er is gekozen voor een zeer robuuste biomassaketel van het merk Binder. Deze wordt geleverd en gerealiseerd door Tubro. De werktuigbouwkundige aanpassingen worden verzorgd door TIBN Beheer en Onderhoud. De bouwkundige aanpassingen, waaronder de realisatie van een ondergrondse kelder (6 meter onder NAP) is gegund aan het lokale bouwbedrijf Noordersluis. De houtchips voor de biomassaketel worden vanuit een lokaal depot in Lelystad geleverd door Vagroen.

Samenwerking met lokale partners
In onderlinge samenwerking met lokale partners onderzoekt Sweco of aanvullende gemeentelijke biomassastromen benut kunnen worden. Naar verwachting starten eind december de eerste werkzaamheden voor de energievoorziening. De gehele houtverbrandingsinstallatie zal in het voorjaar van 2015 operationeel zijn.

.

Heeft u een vraag waarover u graag teruggebeld wilt worden? Vult u dan het onderstaande formulier in. Wij nemen dan telefonisch contact met u op.